Siódmą i zarazem ostatnią wycieczką podczas mojego pobytu w austriackich Alpach było wejście na zaporę Kölnbreinsperre połączone ze zdobyciem pobliskiego dwutysięcznika Arlhöhe. Kölnbreinsperre jest najwyższą zaporą wodną w Austrii, przez co stanowi wielką atrakcję turystyczną. Do zapory prowadzi Malta Hochalmstraße - jedna z najpiękniejszych dróg alpejskich w Karyntii, ciągnąca się doliną z licznymi wodospadami i przecinająca krętymi tunelami skaliste góry.
Anita K.
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Podczas pobytu w Austrii tak bardzo spodobała mi się Großglockner Hochalpenstraße, iż nie miałam najmniejszych oporów, by przejechać się inną wysokogórską drogą - Malta Hochalmstraße. Tym bardziej, że celem wycieczki miały być najwyższa austriacka zapora wodna oraz pożegnanie z Alpami - moja ostatnia w czasie urlopu wędrówka na szczyt.
Pogoda sprzyjała - niemalże bezchmurne niebo jaśniało swoim błękitem, uspokajało myśli, a wiatr przyjemnie smagał moją skórę, mocno już śniadą od promieni słonecznych. W nogach czułam zmęczenie - siedem wypraw górskich w ciągu dziewięciu dni pobytu dało się we znaki, mimo że przed wyjazdem całymi tygodniami pokonywałam na rowerze dzienne dystanse 20-30 km. Zdawałam też sobie sprawę, że przede mną wiele godzin za kółkiem w drodze powrotnej do Polski, więc tym razem zdecydowałam się na krótką, 8 km trasę o sumie podejść zaledwie 620 m. Zanim o niej, opowiem o pierwszej z alpejskich atrakcji tego dnia, czyli o wspomnianej Malta Hochalmstraße.
Malta Hochalmstraße - serpentynami i tunelami pośród alpejskich szczytów i wodospadów
Malta Hochalmstraße to płatna droga o długości 14,4 km, prowadząca na północny zachód do zapory wodnej Kölnbreinsperre w paśmie Wysokich Taurów. Trasa wiedzie doliną rzeki Malta, tak zwaną Maltatal, w gminie Malta w Karyntii.
Miejsce to znane jest z występowania w okresie topnienia śniegu wielu wodospadów, dlatego nazywane jest także Doliną Spadającej Wody. Najbardziej słynne są trzy wodospady Gößfälle i najwyższy wodospad w Karyntii - Fallbach. Nie znajdują się one jednak przy Malta Hochalmstraße. Przy tej płatnej drodze można się zatrzymać, by zobaczyć kilka mniejszych, np. Maralmbachfall. Ten zjawiskowy wodospad znajduje się tuż przed sygnalizacją świetlną wyznaczającą ruch jednokierunkowy w wąskich, krętych tunelach.
Malta Hochalmstraße może poszczycić się aż sześcioma tunelami. Pierwszy z nich ma długość 500 m i przecina wzniesienie w linii prostej. Kolejne trzy tunele są już krótsze (najdłuższy z nich mierzy 300 m), bardzo wąskie, niskie i dosłownie wyżłobione krętymi korytarzami w skale. Szczególnie interesujący jest drugi z nich, o długości 120 m, zakręcający pod kątem 180° (na całej Malta Hochalmstraße jest aż dziewięć zakrętów 180°). Jadący przede mną autokar miał spore problemy, by pokonać ten trudny odcinek, przez co tymczasowo zablokował cały ruch. Tuż przed Kölnbreinsperre znajdują się dwa ostatnie tunele - pierwszy z nich podwójny o jednokierunkowych korytarzach.
Malta Hochalmstraße pierwotnie służyła jako droga budowlana dla Kölnbreinsperre, a później została otwarta dla normalnego ruchu jako atrakcja turystyczna. Jednodniowy bilet umożliwiający przejazd Malta Hochalmstraße samochodem osobowym lub kamperem kosztuje 20 euro. Sezon 2021 ma rozpocząć się 8 maja, a zakończyć 26 października. Droga jest zazwyczaj otwarta w godz. 7:00 - 18:00.
W 1941 roku w dolinie Maltatal powstał obóz pracy, w którym deportowani jeńcy wojenni pochodzący ze Związku Radzieckiego zmuszani byli do robót w kamieniołomie granitu, zaopatrującym plac budowy autostrady Reichsautobahn (dziś Tauern Autobahn - A10) w pobliskim Spittal an der Drau. Co najmniej 21 osadzonych zmarło z powodu nieludzkich warunków pracy.
Kölnbreinsperre - najwyższa zapora wodna w Austrii, prawdziwe dzieło architektury
Kölnbreinsperre oraz zamknięty za tą zaporą zbiornik wodny Kölnbreinspeicher, otoczony szczytami Ankogelgruppe w Wysokich Taurach, zrobiły na mnie imponujące wrażenie. Choć trudno w pełni oddać na fotografiach ich kubaturę, to liczby mówią same za siebie. Do budowy zapory łukowej Kölnbreinsperre użyto 2 mln m3 betonu (prawie tyle, ile wynosi objętość piramidy Cheopsa: 2,6 mln m3). Ma wysokość 200 m, szerokość 626 m, a za nią znajduje się 200 mln m3 wody.
Kölnbreinsperre znajduje się na wysokości 1902 m n.p.m. Jej budowę rozpoczęto w 1971 roku. Zapora stanowi część elektrowni szczytowo-pompowej firmy Verbund, która powstała w latach 1974-1977 przy współfinansowaniu Kelag i Energie AG. Elektrownię o rocznej produkcji 37 870 MWh oddano do użytku w 1979 roku. Jej moc wynosi 120 MW. Zaopatruje w energię elektryczną 8357 gospodarstw domowych.
Parametry Kölnbreinsperre są codziennie monitorowane w 2500 punktach pomiarowych. Natomiast zwiedzanie zapory z przewodnikiem to nie tylko okazja, by zobaczyć jej wnętrze, lecz także aby zdobyć więcej informacji na temat wytwarzania energii elektrycznej. Zwiedzanie odbywa się o pełnych godzinach od 10:00 do 17:00 i kosztuje 8 euro (bilet normalny). Uwaga: wewnątrz zapory panuje temperatura 8°C, więc warto wziąć ze sobą ciepłą odzież.
Największą atrakcją Kölnbreinsperre jest dziś platforma widokowa Airwalk - specjalna, ażurowa konstrukcja zbudowana w 2010 roku, która umożliwia spacer 200 m nad ziemią i podziwianie wysokogórskiego krajobrazu Wysokich Taurów. Wstęp wolny.
W budynku stojącym przy zaporze możliwe jest bezpłatne zwiedzanie wystawy Verbund Energiewelt Malta. Ponadto turyści mają do dyspozycji punkt informacyjny i sklep z pamiątkami oraz mogą przenocować w Berghotel Malta z restauracją panoramiczną (Panorama-Restaurant-Hochalm).
Kölnbreinsperre znana jest również za sprawą odbywających się tam w sezonie letnim skoków na bungee. Nadto w rejonie Maltatal wyznaczono kilkaset tras wspinaczkowych, w tym takie przeznaczone dla wspinaczki lodowej.
Parking przy Kölnbreinsperre jest idealną bazą wypadową na wiele szlaków turystycznych i wycieczek górskich w regionie.