Przyznam, że ostatnią rzeczą, jaką chciałam zobaczyć podczas wycieczki w austriackie Alpy, była słynna wysokogórska droga widokowa Großglockner Hochalpenstraße, wijąca się serpentynami między szczytami Wysokich Taurów. Wyszłam z założenia, że szkoda jest czasu na siedzenie za kółkiem, kiedy wokół panuje piękna pogoda zachęcająca do długich, pieszych wędrówek. Zdarzyło się jednak tak, że jeden z dni mojego czerwcowego pobytu w Austrii był wyjątkowo pochmurny i deszczowy. Nie pozostało mi nic innego, jak przejechać się tą drogą, tak chętnie fotografowaną i filmowaną nie tylko przez turystów. Bynajmniej nie żałowałam.
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Großglockner Hochalpenstraße to droga o długości 48 km, z 36 zakrętami, znajdująca się w samym sercu Parku Narodowego Wysokich Taurów. Jest to najwyżej położona droga samochodowa o nawierzchni twardej w całej Austrii. Ma niewielkie znaczenie tranzytowe, za to stanowi wielką atrakcję turystyczną, z niemal milionem odwiedzających rocznie.
Droga oferuje widoki na alpejskie dwu- i trzytysięczniki, w tym Großglockner - najwyższy szczyt Austrii, o wysokości 3798 m n.p.m. Atrakcją jest również możliwość zobaczenia szczytu Johannisberg (3453 m n.p.m.) ze słynnym 8 km lodowcem Pasterze - najdłuższym lodowcem w Alpach Wschodnich.
Najwyższym punktem tego wysokogórskiego odcinka jest Edelweißspitze (2571 m n.p.m.). Można zatem wjechać samochodem wyżej niż sięgają Rysy w Tatrach - najwyższy szczyt w Polsce.
Großglockner Hochalpenstraße prowadzi między Fusch an der Großglocknerstraße w Salzburgu na północy i Heiligenblut am Großglockner w Karyntii na południu. Ma dwa odgałęzienia - Kaiser-Franz-Josefs-Höhe na zachodzie oraz Edelweißspitze po stronie wschodniej. Przebiega przez dwie przełęcze - Fuscher Törl (2428 m n.p.m.) i Hochtor (2576 m n.p.m.). Druga z nich jest przebita tunelem na wysokości 2504 m n.p.m., mającym długość 302 m. Tunel znajduje się na granicy krajów związkowych Salzburg i Karyntia.
Informacje praktyczne
Großglockner Hochalpenstraße jest płatna dla pojazdów silnikowych. Punkt poboru opłat na północy znajduje się w Ferleiten (1151 m n.p.m.), a na południu w Heiligenblut (1691 m n.p.m.).
Droga jest otwarta dla ruchu od przełomu kwietnia i maja (po odśnieżeniu) do przełomu października i listopada. Co istotne nie jest czynna całą dobę - do 31 maja w godz. 6:00-19:30, od 1 czerwca do 31 sierpnia nieco dłużej, bo od 5:30 do 20:30, a od 1 września znowu w godz. 6:00-19:30 (ostatni wjazd 45 minut przed zamknięciem). Czy droga jest w danym czasie otwarta, warto wcześniej sprawdzić na www.grossglockner.at. Zainteresowane osoby zachęcam również do zobaczenia obrazu z kamerek internetowych.
Całodniowy bilet, dający możliwość wielokrotnego wjazdu/wyjazdu przez bramki, kosztuje w przypadku samochodów osobowych i kamperów 37 euro (27 euro dla aut z napędem elektrycznym; po godz. 18:00 cena jest niższa i wynosi 27 euro). Dopłata za drugi dzień (dowolny dzień w tym samym roku kalendarzowym, warunkiem te same tablice rejestracyjne i okazanie pierwszego biletu) wynosi 12,50 euro. 3-tygodniowy bilet kosztuje 59 euro, natomiast bilet na cały sezon 89 euro.
Za całodniowy bilet w przypadku motocykli trzeba zapłacić 27 euro. Tak samo jak dla samochodów osobowych przewidziane są zniżki na pojazdy elektryczne i przy zakupie biletów na dłuższy okres czasu. Obowiązek nabycia biletu dotyczy również samochodów ciężarowych i autobusów.
Wjazd rowerem jest bezpłatny, choć zalecane jest wykupienie całodniowego ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków w cenie 4 euro.